سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

دکتر ناصر کرمی: در یک ماه گذشته مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست چندین‌بار درباره ماجرای مرگ‌های دسته‌جمعی دلفین‌ها در خلیج‌فارس اظهارنظر کرده‌اند.

این اظهارنظرها طیفی از اطلاعیه‌های گروه‌های کارشناسی تا مصاحبه‌های تلویزیونی و مطبوعاتی مدیران سازمان پیش‌گفته در تمامی سطوح را دربرمی‌گیرد. جمع‌بست همه این اظهارنظرها رد تمامی پیش‌فرض‌ها درباره علت وقوع فجایع مذکور است.

رئیس سازمان محیط‌زیست نیز صراحتا اعلام کرد سازمان متبوعش تاکنون به نتایج قاطعی درباره اینکه چه عواملی نمی‌توانسته است باعث مرگ دلفین‌ها باشد، دست یافته است، اما هنوز نمی‌دانند علت وقوع فاجعه چه بوده است.

گفته می‌شود که ادیسون 4894 آزمایش انجام داد تا سرانجام توانست گرامافون را اختراع کند. جورج برنارد شاو در همین‌باره گفته بود به‌واقع دانش ادیسون در این نیست که راهی را بلد است که با آن می‌شود گرامافون ساخت، بلکه در این است که او 4893 راه بلد است که با آن نمی‌شود گرامافون ساخت!بر این منوال دانش و اطلاعات سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره بحران اخیر زیست‌بوم خلیج‌فارس قابل ستایش است.

آنها همه راه‌هایی را که به مردن دلفین‌ها منجر نمی‌شود بلد هستند و این البته دانش کمی نیست. البته گاه هم به‌نظر می‌رسد بین مسئولان سازمان و خبرنگارانی که با آنها مصاحبه می‌کنند رودروبایستی وجود دارد.

برای اشاره به دلایلی که احتمال وقوع‌شان بسیار افزون‌تر از مواردی است که مداهنه‌آمیز ذکر می‌شوند، اما از ابتدا هم ردبودن‌شان قطعی است.

هجوم دوباره صدها دلفین به ساحل جاسک، که از حرکات‌شان برمی‌آید قصد خودکشی دارند، کشف ششمین جسد نهنگ در 6 ماه گذشته و برخی نشانه‌های دیگر برمی‌تابند که خلیج‌فارس در آستانه یک بحران زیست‌محیطی قرار دارد.

این، فقط یک تنش معمول نیست، آنچه که در همه سالیان گذشته خلیج‌فارس دچار آن بوده، این قطعا یک وضعیت تازه است. وضعیتی که ایجاب می‌کند تبدیل پهناب بزرگ جنوب به «دریای صلح» اولویت تلاش‌ها برای نجات آن باشد.

کد خبر 37747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز